تعمیر برد تیکان تلویزیون پاناسونیک

برد تیکان تلویزیون پاناسونیک یکی از مهم ترین و حساس ترین قطعات این دستگاه محسوب می شود. تعمیرات این قطعه از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. هر گونه اختلال در برد تیکان تلویزیون ال جی  می تواند مشکلات بسیاری برای این دستگاه به وجود آورد و باعث توقف نمایش تصویر شود. به همین دلیل توصیه می شود بررسی و تعمیر این قطعه در نمایندگی تلویزیون ال جی صورت پذیرد.

تعمیر برد تیکان تلویزیون پاناسونیک

وظیفه برد تیکان در تلویزیون پاناسونیک چیست؟

برد تیکان یکی از مهم ترین و اصلی ترین برد های تلویزیون است که وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارد. اصطلاح تیکان، خلاصه عبارت TFT CONTROLLER است. این قطعه ضمن پردازش اطلاعات تصویر، دو بخش مختلف برای ورود به دو بخش مختلف پنل ایجاد می کند. به عبارت واضح تر می توان چنین گفت که اطلاعات تصویر پس از پردازش اولیه در برد اصلی تلویزیون، به وسیله کابل به برد تیکان  منتقل می شود. 

در این مرحله برد تیکان تلویزیون پاناسونیک وارد عمل شده و اطلاعات مختلفی از جمله سیگنال تصویر  و پارامترهای آن را پردازش می کند. به این ترتیب این اطلاعات برای انتقال به دو بخش پنل آماده شده و پس از طی مراحل نهایی، در صفحه نمایش به تصویر در می آیند. به بیان ساده تر می توان گفت که برد تیکان جزئی از پنل تلویزیون پاناسونیک محسوب می شود و خروجی استاندارد مین برد را به پنل منتقل می کند.

دلایل خرابی برد تیکان تلویزیون پاناسونیک

از آنجا که پنل تلویزیون پاناسونیک ارتباط مستقیمی با برد تیکان تلویزیون دارد، بنابراین هر عامل مخربی که به پنل آسیب برساند ،برد تیکان نیز از این اتفاق تحت تاثیر قرار می گیرد. عواملی مثل آب خوردگی ،ضربه خوردگی، نفوذ و برخورد مایعات شیمیایی، نوسانات برق، خرابی برد تیکان را به همراه دارد.

برد تیکان ساختار بسیار حساسی دارد و بسیار آسیب پذیر است و تحت تاثیر عوامل مخرب و اختلالات ریز و درشت تلویزیون معمولا دچار آسیب می شود. لازم به ذکر است که خرابی برد تیکان با خاموشی ناگهانی تلویزیون دیده می شود. متاسفانه کاربران عادی هیچ راهکاری را نمی توانند برای بازیابی کارایی برد تیکان امتحان کنند. این مسئله نیازمند تعمیرات کاملا تخصصی و باز شدن ساختار درونی تلویزیون به دست متخصصان توانمند است.

علائم خرابی برد تیکان تلویزیون پاناسونیک

حالا که با وظیفه برد تیکان و نقش آن در تلویزیون های پاناسونیک آشنا شدیم بهتر می توانیم نشانه های خرابی برد تیکان را درک کنیم. مهم ترین نشانه خرابی برد تیکان بهم ریختگی تصویر است. بهم ریختگی یا ضعف در سیگنال تصویر ممکن است به صورت های مختلف نشان داده شود که مهم ترین آن ها عبارتند از :

  1. قطع شدن ناگهانی تصویر تلویزیون

هر چند قطع شدن تصویر تلویزیون یکی از ایراد هایی است که ممکن است در تلویزیون در اثر خرابی برد تیکان ایجاد شود. اما در عمل کمتر با این ایراد مواجه می‌شویم. در این حالت باید بک لایت تلویزیون وجود داشته باشد. یعنی زمانی که تلویزیون را روشن می کنیم تصویر از تاریکی مطلق خارج می‌شود. در این حالت زمینه صفحه نمایش تلویزیون به رنگ آبی تیره یا نوک مدادی دیده می‌شود.

  1. سفید شدن تصویر تلویزیون

سفید شدن تصویر تلویزیون به دلیل خرابی برد تیکان یکی از ایراد های متداول و رایج در بین تلویزیون های پاناسونیک است. در این حالت تصویر وجود دارد اما زمینه تصویر سفید است. می توان این حالت را به بالارفتن میزان روشنایی (BRIGHTNESS) تشبیه کرد. البته این افزایش به حدی است که تصویر به سختی دیده می‌شود.

تعویض برد تیکان تلویزیون پاناسونیک

3- بهم ریختگی رنگ ها در تصویر تلویزیون

همانطور که گفتیم سیگنال تصویر برای انتقال به بخش‌ های مختلف صفحه نمایش باید زمانبندی شود. این عملیات در برد تیکان تلویزیون پاناسونیک انجام می‌شود. اگر به هر دلیل این زمانبندی به درستی انجام نشود سیگنال تصویر در زمان صحیح به بخش ‌های مختلف صفحه نمایش نمی ‌رسد. این ایراد به صورت بهم ریختگی تصویر تلویزیون دیده می ‌شود.

4- ایجاد خطوط عمودی و یا افقی در تصویر تلویزیون

پردازش تصویر در تلویزیون های ال جی به صورت خطوط افقی و عمودی ظاهر می گردد، هر گونه ایجاد اشکال در پردازش این خطوط باعث ایجاد خطوط عمودی و افقی در تصویر تلویزیون می‌شود. ایجاد خطوط عمودی و افقی در عمل بیشتر به دلیل اشکال در عملکرد فلت‌های پنل ایجاد می‌شود. اما به دلیل ساختار باید در بخش خرابی برد تیکان تلویزیون ال جی هم به بررسی آن پرداخته شود.

هزینه تعمیر برد تیکان تلویزیون پاناسونیک

هزینه تعمیر برد تیکان تلویزیون پاناسونیک ، بستگی به اقداماتی است که قرار است برای تعمیر این قطعه صورت پذیرد . معمولا این کار جزو خدمات گران قیمت تعمیر تلویزیون نیست؛ اما تا پایان مراحل عیب یابی، نمی توان برآورد دقیقی در این مورد داشت. در بیشتر موارد امکان تعمیر برد تیکان وجود دارد و هزینه این کار در مقایسه با تعویض این قطعه، چندان بالا نیست.

تعمیر برد تیکان تلویزیون پاناسونیک

اینکه برد تیکان معیوب تلویزیون پاناسونیک را می توان تعمیر کرد یا خیر، مستلزم عیب یابی و تحلیل های کارشناسانه ی تکنسین های ماهر و با تجربه نمایندگی تعمیر تلویزیون  پاناسونیک است. گاهی برای رفع اختلالات ناشی از خرابی برد تیکان تلویزیون پاناسونیک ، راهی جز تعویض آن وجود ندارد. لذا هم برای تعویض و هم تعمیر برد تیکان تلویزیون پاناسونیک باید در فضایی کاملا حرفه ای و تخصصی انجام شود.

زیرا این بخش از تلویزیون با دو جزء گران قیمت دستگاه در ارتباط است. کوچک ترین خطا در روند بازیابی برد تیکان به خرابی پنل و مین برد سیستم ختم شده و هزینه های تعمیراتی را به شدت افزایش می دهد. بنابراین با سپردن تلویزیون خود به واحد تعمیرات در نمایندگی تلویزیون پاناسونیک می توانید اطمینان داشته باشید که طی ترمیم کارایی برد تیکان هیچ مشکلی برای پنل و مین برد دستگاه مورد نظر پیش نخواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *